Thursday, December 07, 2006

CARTEA PE CARE O RECOMAND COLEGILOR

De ce m-am apucat de citit?Nu cred ca mai conteaza daca e dintr-o motivatie exterioara sau nu.Cert este ca rasfoind cartea dupa ce am primit-o da la doamna profesoara de romana am dat peste un titlu care mi-a starnit curiozitatea-America-nu ca-n filme.
Am dedus atunci ca in aceasta carte intitulata Adio,adio patria mea cu i din i,cu a din a ,scrisa de Radu Pavel Gheo este vorba despre continentul american cu aspectul real al acestuia.Zic real pentru ca multi dintre noi asociam Americii imaginea creata de producatorii filmelor americane.
Autorul impartaseste experienta sa de emigrant ajuns in America ,tara tuturor posibilitatilor ,asa cum a trait-o el ,facand paralela cu Romania.
Cu o sinceritate dobordanta Radu Pavel Gheo ne invita prin lecturarea cartii sale sa facem o incursiune in realitate vietii cetateanului american ,asa cum el a facut-o timp de un an.
"O sa incerc sa vorbesc mai mult despre americanul de rand ,alaturi de care am trait timp de un an ,si care este-de-adevaratelea-cel mai important personaj ai civilizatiei americane moderne."
Nu de putine ori autorul se lanseaza in comparatii mai mult sau mai putin critice la adresa Romaniei ,dar si a Statelor Unite ale Americii ,fiindca nimeni nu e perfect .Scriind despre America Radu Pavel Gheo scrie de fapt despre Romania "Sistemul american ,asa cum este el la ora actuala ,departe de a fi lumea perfecta ,ofera totusi sanse pe care nu le ofera cel romanesc ,asa cum ,in specificitatea sa ,si Romania ofera unele sanse inexistente in America.
America nu e nici paradisul visat de est-europeanul din spatele Cortinei de Fier dar nici infernul capitalismului putred.E o lume si ea ,acolo ,o lume in care oamenii se straduiesc in fiecare zi sa o scoata la capat.E o lume cu saraci ,bogati ,fericiti si nefericiti ,adaptati si inadaptati.O lume diferita ,dar in care se traieste tot o viata de om ,o lume care iti ofera multe ,dar iti cere sacrificii mari-uneori prea mari."
Radu Pavel Gheo prin cartea sa nu promoveaza ideea de antiamericanism ci prezinta realitatii care multi dintre noi nu le cunosc dar totusi ele exista.

No comments: